شنبه 10 فروردین 1398 - 23:33:59

راه های درمان پوست چرب

علل به وجود آمدن چربی پوست

راهکارهای درمان چربی پوست

 

درمان پوست چرب


پوست چرب می تواند مشکلات بسیاری را برای افراد به خصوص در فصل تابستان که میزان تعریق بیشتر است، به وجود آورد. خوشبختانه روش های خانگی بسیاری برای درمان این عارضه وجود دارد که در مقاله راه های درمان پوست چرب به ارائه آن ها خواهیم پرداخت. با وب سایت رژلب همراه باشید.


نشانه های پوست چرب


معمولا پوست چرب براق بوده و احتمال باز بودن منافذ در آن بیشتر است. این نوع پوست گاهی اوقات ظاهر ناهموار یا ناهمگون دارد. برعکس پوست خشک، جوش و جای جوش روی این پوست دیده می شود؛ اما آثار پیری یعنی چین و چروک، دیرتر بروز می کند. چنین پوستی گرد و غبار را جذب می کند و کدر و کثیف می شود. دست به راحتی روی پوست چرب حرکت می کند یعنی حالت  لغزنده دارد. منافذ باز و تجمع چربی بخصوص در ناحیه T شکل وسط صورت و همینطور انواع جوشهای التهابی و زیر پوستی ( کومدون) بیشتر دیده می شود. در پوست چرب لایه شاخی و کراتینه ضخامت بیشتری دارد و به همین دلیل مقاومت آن از پوست خشک بالاتر است. در ادامه این مقاله قصد داریم راهکارهایی را برای از بین بردن چربی پوست ارائه دهیم.


علل ایجاد پوست چرب

 

  •   ترشح زیاد سبوم یا چربی که می تواند به دنبال مسایل ارثی یا ژنتیک بروز کند. از طرفی هورمون ها به ویژه آندورژن یا هورمونهای مردانه هم همین اثر را دارند. به همین دلیل مشکلات مربوط به چربی پوست بعد از بلوغ خود را نشان می دهند. یعنی زمانی که ترشح آندروژن ها بیشتر شده است. به همین دلیل هر نوع اختلالی که سبب افزایش آندروژن ها در خانم ها بشود، چرب شدن پوست را بدنبال دارد. (مثل تخمدان پلی کیستیک)
  •   از دیگر عوامل چرب کننده پوست، پاک کردن نامناسب آن است. پوست های چرب زود کثیف می شوند. گاهی اوقات فردی با پوست چرب در شست و شوی پوست خود افراط می کند. در نتیجه یک واکنش دفاعی ایجاد شده و ترشح چربی افزایش می یابد و به این ترتیب پوست چرب تر می شود. در نتیجه برای پرهیز از چرب تر شدن 2 تا 3 بار تمیز کردن آن در روز کافی است.
  •   استفاده از لوازم آرایشی نامناسب هم می تواند به چرب تر شدن پوست کمک کند. کسی که پوست چرب دارد باید از لوازم آرایشی Oil-free  (فاقد چربی) استفاده کند.

 

دلایل به وجود آمدن چربی پوست

 

اقدامات لازم برای پوست چرب


 یکی از روش های مناسب در برخورد با پوست چرب، پاکسازی است. فواصل پاکسازی در پوست چرب به هم نزدیک است. شاید حتی هفته ای یک بار ضروری باشد. پاکسازی برای پوست چرب بسیار مناسب است.
برای پاکسازی باید از شیر پاک کن های مخصوص پوست چرب که Oil-free یا ژلی هستند، استفاده کرد. بعد از آن لوسیونی که بکار می رود باید حاوی الکل و مواد قابض یا تنگ کننده باشد. تونیک ها برای جمع کردن منافذ باز بسیار مناسب هستند.

 گاهی به لوسیون پوست چرب عصاره گیاهان یا میوه های مخصوص که ضدجوش هستند نیز اضافه می شود که از جمله آن ها می توان به پرتقال، تمشک، چای، نعناع، اشقه و شقایق اشاره کرد. یک سری گیاهان مانند آویشن خاصیت ضدعفونی کننده دارند که حتی برای بعد از اپیلاسیون هم مناسب است. به لوسیون های پوست چرب لایه بردار هم اضافه می شود.
 یکی از مشکلات پوست چرب، براق بودن آن است. این مشکل با افزودن ترکیبات Anti shining یا ضد براقی به تونیک پوست چرب رفع می شود.. از دیگر اقدامات ضروری در پاکسازی  استفاده از اسکراب Scrub است که کرمی حاوی مواد ریز ساینده است و در اثر سایش مکانیکی توسط دست لایه مرده نازکی از سطح پوست را بر میدارد. برای پوست های چرب می توان از اسکراب های دانه درشت با مدت زمان بیشتر و فواصل کمتر استفاده کرد. البته در صورت وجود جوشهای التهابی، این کار ممنوع است. اما ماساژ برای پوست چرب نباید طولانی و با شدت باشد چون ترشح چربی را تحریک می کند اما مدت بخور طولانی تر است.
 پس از پاکسازی باید از ماسک مناسب پوست چرب یعنی ماسک های پاک کننده یا جاذب چربی استفاده کنیم. چنین ماسک هایی، ماسک خاک رسی هستند.
 پوست چرب به مرطوب کننده هم نیاز دارد که کرم های مرطوب کننده پوست چرب باید جاذب رطوبت و فاقد چابی باشند تا پوست را تحریک نکنند. از سیستم های مرطوب کننده دیگر ماسک ها هستند، مثلاً ماسک مومی برای پوست چرب در زمستان و ماسک های مرطوب کننده در تابستان بکار می روند.

 

روش های جلوگیری از چرب شدن پوست


انواع ماسک های خانگی برای درمان پوست چرب


ماسک های طبیعی بسیاری وجود دارند که می توان برای کاهش چربی پوست مورد استفاده قرار داد:

ماسک لیمو ترش

برای تهیه این ماسک می توانید آب دو عدد لیمو ترش را گرفته و با یک قاشق عسل گرم مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را روی پوست بمالید و پس از 20 دقیقه آن را با پنبه آغشته به گلاب پاک کنید.

ماسک آلو قرمز

برای تهیه ماسک آلو قرمز، کافیست هسته آن را در بیاورید و حسابی له کنید. چند قطره روغن بادام شیرین به آلو اضافه کرده و خوب مخلوط نمایید. ترکیب را روی پوست قرار داده و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه بماند. سپس صورت خود را آبکشی کنید.

ماسک سفیده تخم مرغ

یک عدد تخم مرغ مرغ برداشته و سفیده آن را جدا کنید. آن را خوب بزنید تا کف کند و نصف لیوان آب لیمو ترش اضافه نمایید. ترکیب فوق را با استفاده از براش روی پوست بزنید و پس از 15 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک هویج

هویج را آبگیری کنید و با ماست ترکیب نمایید. سپس ترکیب فوق را با استفاده از انگشت روی پوست مالیده و پس از 20 دقیقه آن را با پنبه آغشته به گلاب پاک کنید.

 

ماسک خانگی مفید در درمان پوست چرب

 

ماسک سیب

یک عدد سیب رنده شده را با 5 قاشق سوپ خوری عسل ترکیب کنید و روی پوست قرار دهید. اجازه دهید ترکیب به مدت 10 دقیقه روی پوست بماند و سپس آبکشی کنید.

ماسک کدو حلوایی

مقداری کدو حلوایی رسیده را له کنید و برای متعادل سازی چربی پوست مورد استفاده قرار دهید.

ماسک گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی اسید سالیسیلیک است و درمان بسیار خوبی برای پوست چرب و آکنه محسوب می شود. اسید گوجه فرنگی در جذب چربی پوست بسیار موثر بوده و به بسته شدن منافذ باز پوست کمک شایانی می کند. یک عدد گوجه فرنگی را با یک قاشق چایخوری شکر ترکیب کنید و به صورت دایره ای به پوست بزنید. پس از پنج دقیقه صورت را آبکشی نمایید.

ماسک آلوئه ورا

خواص آلوئه ورا در درمان پوست به خوبی ثابت شده است. محققان به این نتیجه رسیده اند که آلوئه ورا در درمان پوسته پوسته شدن صورت که به دلیل چربی مازاد پوست به وجود می آید، بسیار موثر واقع می شود. لایه نازکی از گیاه آلوئه ورا را جدا کنید و شب قبل از خواب به پوست بزنید.

ماسک عسل

عسل یکی از بهترین داروهای طبیعی برای پوست است. این ماده مفید با خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده ای که دارد، از پوسته پوسته شدن جلوگیری کرده و برای رفع آکنه نیز بسیار مفید واقع می شود. لایه نازکی از عسل را روی پوست قرار دهید و پس از گذشت 10 دقیقه، شستشو دهید.

 

ماسک خانگی مفید در درمان پوست چرب


راهکارهای درمان پوست چرب در خانه


افرادی که دارای پوست چرب هستند، باید توجه بسیاری به مراقبت های روزانه نشان دهند. در ادامه چند راهکار به شما معرفی می کنیم که با رعایت آن ها می توانید چربی بیش از حد پوست خود را درمان کنید.

از شوینده های غیر صابونی استفاده کنید

یکی از موثرترین کارها جهت کنترل چربی پوست، شستشو و تمیز نگه داشتن آن است. افرادی که دارای این نوع پوست هستند و منافذ پوست آن ها بسته است، حتما باید از شوینده های غیر صابونی برای پوست چرب استفاده کنند.

هفته ای یک یا دو بار از اسکراب استفاده کنید

چربی اضافی پوست موجب پدید آمدن جوش و پوست مرده می شود. برای جلوگیری از این عارضه و پاکسازی عمیق پوست، از ماسک اسکراب استفاده کنید.

روزانه از تونر بدون الکل استفاده کنید

مصرف روزانه تونر می تواند شما را در درمان پوست چرب یاری دهد. یک تونر بدون چربی تهیه کنید تا چربی اضافه پوست و آلودگی های آن را از بین ببرد.

هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

اگر به دلیل ترس از چرب شدن پوست تان از مصرف کرم ضد آفتاب خودداری می کنید، باید بدانید که نتیجه این کار لک، کک و مک و چین و چروک خواهد بود. حتما هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و هر 4 ساعت آن را تمدید نمایید.

مصرف مرطوب کننده را فراموش نکنید

شاید با خود فکر کنید پوست چرب به دلیل چربی که دارد، دیگر نیازی به مرطوب کننده نخواهد داشت. اما این تفکر کاملا اشتباه است. از بین بردن تمام چربی پوست، آن را برای تولید چربی بیشتر تحریک می کند. توصیه ما به شما این است که پس از شستشوی صورت با شوینده و تونر، از یک مرطوب کننده بدون چربی استفاده کنید.

 

درمان پوست چرب در خانه

 

توصیه های لازم برای پوست چرب


 از آنجا که پوست چرب، ترشحات عرق بیشتری هم دارد بنابراین استفاده از دئودورانت ها لازم است.

  لوازم آرایشی باید Oil-free (فاقد چربی) باشد.
 
کرم پودرآن ها فاقد چربی و بصورت پودرهای فشرده و حاوی مواد جاذب چربی باشد.

 ضدآفتاب باید بدون چربی و ضد آب باشد و SPF مناسب داشته باشد.

 مرطوب کننده های پوست چرب در زمستان بیشتر از نوع پوشاننده و در تابستان بیشتر از نوع جاذب رطوبت باشند.

 از نظر صابون  برای پوست چرب می توان از صابون های معمولی استفاده کرد. اگر پوست چرب جوش داشته باشد و تحت درمان نباشد می توان از صابون های آنتی باکتریال تحت نظر پزشک استفاده کرد و اگر تحت درمان باشد باید از صابون اسیدی چرب استفاده کند چون درمان، پوست را خشک می کند.

 برای دوش گرفتن به جای آب داغ از آب ولرم استفاده کنید. آب داغ موجب از بین رفتن زطوبت پوست شده و آب سرد باعث شوک پوست می شود.

 دارویی به نام رتینوید وجود دارد که فعالیت غدد چربی را کمتر کرده و غدد را کوچکتر می کند. قبل از مصرف این دارو، حتما با متخصص مربوطه مشورت کنید.

 فراموش نکنید که هورمون ها، گرما و غذاهای پرچرب، غدد چربی را تحریک می کنند.

 مصرف پروتئین را افزایش دهید و در مقابل، از مواد شیرین، نمک و مایعات کمتری استفاده کنید. تخم مرغ، لبنیات، گوشت و حبوبات بهترین منابع برای دریافت پروتئین هستند.

 به میزان کافی استراحت کنید و آب بنوشید. به دلیل این که ترمیم سلول های پوستی در حالت استراحت و خواب به بهترین شکل صورت می گیرد.

 ورزش کردن برای حفظ سلامت پوست بسیار مفید است؛ چرا که جریان خون را افزایش داده و موجب تغذیه پوست می شود. همچنین، پاکسازی پوست از مواد زائد و مضر را به دنبال دارد.

 پاکسازی مرتب حداقل ماهی یکبار انجام دهید.

 یکی از اقدامات بسیار مناسب برای پوست چرب Peeling یا لایه برداری است، چون هم از  بروز جوش جلوگیری می کند و هم ضخامت پوست را تعدیل می کند.

 

توصیه هایی برای درمان هر چه بهتر پوست چرب


تاثیراتی که  Peeling دارد عبارتند از:

1. جمع کردن منافذ گشاد شده
2. به تعادل رساندن سطح چربی
3. کمک به ترمیم و درمان آثار جوش و ناهمواریهای سطح پوست
لایه بردارها انواع خانگی و مطبی دارند و برای این پوست ها بسیار مناسب هستند. دفعات Peeling بستگی به تشخیص پزشک دارد و می تواند هفته به هفته یا ماه به ماه انجام شود. ضمناً  یادآوری این نکته ضروری است که برای مراقبت از این نوع پوست، رعایت رژیم غذایی درست هم لازم است. پرهیز از شیرینی جات، غذاهای چرب و سرخ شده و مصرف انواع میوه ها و سبزیجات تازه توصیه می شود.

 

برای متعادل کردن پوست چرب باید اقدامات زیر را انجام داد

  •   کنترل میزان چربی پوست
  •   تخمین میزان رطوبت پوست و کنترل آن
  •   جلوگیری از اثرات التهابی آفتاب با ضدآفتاب ها
  •   پیشگیری از آکنه یا جوش
  •   استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی مناسب
  •   مواد شوینده مناسب مانند صابون ها
  •   مواد مرطوب کننده مناسب
  •   کنترل سبوره یا شوره با شوینده هایی که پایه گوگردی یا سولفور دارند مثل صابون گوگردی و آنتی دندروف ها.

 

روش های متعادل سازی پوست چرب

 

در مقاله راه های درمان پوست چرب، با دلایل به وجود آمدن چربی پوست و همچنین راهکارهای مقابله با آن آشنا شدیم.


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
سومین ماه سال را وارد کنید
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (8)

یکشنبه 16 اردیبهشت 1397 - 21:17:57
سلام من پوستم خیلی چرب جوش دار بود اصلاح که کردم بدترشد رفتم دکتر چند محلول کرم داد حالا استفاده کردم صورت خشک شده مرطوب کننده استفاده کردم جوش زد چیکار کنم
میمنت جان میشه اسم دکتر را بگی!!؟؟؟
سلام.پوستم خیلی چرب خیلی حساس وخشک هستش. جوش سرسیاه وزیرپوستی داره ونمیتونم روزانه باصابون شست وشو بدم یا از لایه بردار استفاده کنم چون پوستم حساسه وپوسته پوسته میشه وقرمز میشه.منافذ باز داره بااینکه چربه ولی روی پوستم چروک ایجاد شده پوستم هیچ رطوبتی نداره هرتلاشیم برا درمانش کردم بی نتیجه بوده.
میکرودرم وهیدرودرم برا پاکسازی وآب رسانی برا پوست من مناسب هستش!!!! اگه جوابگو باشه کوتاه مدته!!!! ممنون میشم منو راهنمایی کنید
پنجشنبه 23 مرداد 1393 - 01:00:30
رضاسرکرده من یه دکتر میشناسم کارش عالیه.یکی دو جلسه بری پیشش کاملا خوب میشی.من خودم خیلی جوش داشتم دو بار رفتم پیشش پوستم صافه صاف شد به حدی که همه ازم میپرسن چه کرم پودری میزنی
سلام .من پوستم فوق العاده غیره عادی جوش میزنه .ده تا دکتر رفتم ولی جواب نمیده چکار کنم جوش نزنه
پنجشنبه 12 تیر 1393 - 13:17:32
سلام خسته نباشید، پوسته من چربه و من فقط از ضد آفتاب Ellaro نوع کرم پودری و فاقد چربیش استفاده میکنم ولی باز پوستم براقه، میشه بگید چیکار کنم؟مرسی
با سلام و خسته نباشید
لطف میفرمایید در مورد مراقبت از پوست های tشکل هم توضیح بدهید (البته بشکل کاربردی)
با سلام و خسته نباشید
لطف میفرمایید در مورد مراقبت از پوست های tشکل هم توضیح دهید .البته به شکل کاربردی

نظرات دیگر (2)

سلام ببخشيدمن پوستم خيلي چربه خيلي هم حساس به هرچيزي حساسيت داره ميشه بگين من بايدچكاركنم
باسلام برای پوست چرب حساس چه صابون معمولی توصیه میکنید.باتشکر
رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: