دوشنبه 08 اردیبهشت 1393 - 23:38:15

برجسته کردن گونه

دکتر علی اصغر شیرازی

عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا و استرالیا

 

 

تلفن تماس جهت مشاوره :88550469

 

برجسته ساختن گونه؟

برجسته سازی گونه‌ها استفاده از مواد طبیعی یا مصنوعی برای افزایش برجستگی در ناحیه گونه‌ها می‌باشد.این عمل در افرادی به کار میرود که که یا نقص مادرزادی استخوان گونه ها را داشته یا بخواهند گونه هاشان برجستگی بیشتری پیدا کند. همچنین به مرور زمان و افزایش سنّ، تغییراتی در این قسمت پدید میاید که عبارتند از کم شدن چربیهای زیر پوست، تحلیل و کاهش حجم استخوان گونه و شل شدن و افتادگی پوست. در نتیجه ناحیهٔ میانی صورت حالت گود رفتگی پیدا کرده و شخص مسن‌تر و خسته تر به نظر میاید.

یکی‌ ازخصوصیات مهم صورت جوان و متوازن، استحکام و برجستگی گونه است. در افرادی که ناحیهٔ میانی صورتشان صاف است، علاوه بر اینکه مسن تر به نظر میرسند، هماهنگی‌ بین بینی‌ ، چشم و صورت نیز به هم می‌خورد، بدین شکل که بینی‌ بزرگتر به نظر میاید و چشم فرورفته میشود.

با افزایش برجستگی گونه‌ها صورت انسان هارمونیک تر، جوانتر و زیباتر شده و فرد احساس اعتماد به نفس بیشتری می‌کند.

از چه موادی برای برجسته ساختن گونه استفاده میشود؟

این مواد یا از خود فرد گرفته میشوند یا ساختگی هستند، یا به شکل تزریق بوده و یا قابل کاشت هستند.

بیشترین ماده ای که از خود شخص گرفته و در اینجا بکار میرود چربی‌ می‌باشد. چربی‌ را از قسمتهایی مثل شکم یا پهلو گرفته و به صورت مایع تزریق و یا به شکل حجمی میکارند. از مواد دیگری که ندرتاً استفاده میشود استخوان یا غضروف است. مزیت این گونه مواد این است که چون متعلق به خود فرد است ، احتمال عفونت و پس زدن آنها کم است. ایراد مهم آنها دو چیز است، اول آنکه لازم است قسمت دیگری از بدن باز شود که ممکن است عوارضی در آن ناحیه به وجود آید، دوم اینکه احتمال جذبشان بیشتر است.

مواد ساختنی انواع گوناگونی دارند. برخی‌ از آنها بر اساس بافتهای انسانی‌ یا حیوانیست که به آنها بیولوژیک گفته میشود و گروه دیگر کاملا مصنوعیست.

مواد بیولوژیک طی‌ مراحل پیچیده ای ساخته میشوند تا احتمال بروز واکنش و عفونت به حد اقل برسد. اینها به خوبی تحمل میشوند و به کار بردنشان آسان است و عمدتاً بصورت تزریقی به کار میروند. مزیت آنها سهولت در کاربردشان است ولی‌ غالباً پس از 8 تا 12 ماه جذب میشوند.

انواع مصنوعی از مواد گوناگونی ساخته میشونده که هم میتواند تزریقی و هم کاشتنی (پروتز) باشد. نوع تزریقی آن امروزه به ندرت استفاده میشود چون احتمال واکنش و حرکت آنها در دراز مدت زیاد است. پروتزها امروزه بیش از انواع دیگر به کار میروند چون همیشگی‌ بوده و عوارض کمی‌ دارند. سیلیکون ، پلی‌ اتیلن، گرتکس از جمله مواد به کار رفته در پرتزها میباشند.

چه کسانی‌ برای این جراحی مناسبند؟

در درجهٔ اول متقاضی باید از نظر روانی‌ فردی سالم باشد. باید توجه داشت که برجسته سازی گونه تنها میتواند تغییراتی‌ محدود در شکل صورت ایجاد نماید . انتظارات بیش از حد و تصورات ایده آلیستی از آن که قطعاً قابل دسترسی نیست ممکن است باعث بروز مشکلاتی از قبیل افسردگی شود. لازم است در جلسات مشاوره تمامی ابهامات برطرف شده و شرایط و محدودیت جراحی بطور مبسوط با بیمار در میان گذاشته شود. همچنین با وجود بیماریهای حاد مثل سینوزیت و عفونتهای دندانی و بیماریهای مهمی‌ همچون دیابت کنترل نشده، فشار خون بالا و اختلالات انعقادی این جراحی ممنوع است.

مناسبترین افراد کسانی‌ هستند که بطور مادرزادی گونهٔ کوچک دارند که در نژاد ما این افراد کم نیستند. بعلاوه کسانی‌ که با افزایش سنّ افتادگی پوست، تحلیل استخوان و چربی‌ دارند نیز کاندیداهای مناسبی هستند. در این افراد قسمت میانی صورت حالت گود رفتگی پیدا می‌کند و به آنها صورتی مسن‌تر و خسته تر میدهد. برجسته سازی گونه تاثیر بسیار مفیدی در این گونه اشخاص دارد.

برای شروع این پروسه چه باید کرد؟

انتخاب جراح مجرب و مورد اعتماد مهمترین قدم برای شروع است. در مشاوره با پزشک مشخص میشود که تا چه حد جراحی برایتان مفید است. در پایان مشاوره ممکن است به این نتیجه برسید که بهتر است این جراحی را انجام ندهید. و یا انتظارت و ایده هایتان را تغییر دهید. تمام عوارض احتمالی‌ و نتیجهٔ عمل نیز مورد بحث و بررسی باید قرار گیرد.

سپس شرح حال کاملی از بیماریها و عادتها مثل سیگار کشیدن و داروهایی که مصرف می‌کنید گرفته میشود. آنگاه معاینهٔ دقیقی‌ از صورت به عمل میاید. در پایان باید ازمایشهای لازم و فوتوگرافی صورت به عمل آید.

نحوه عمل به چه صورت است؟

در روش تزریق، مواد پرکننده همچون چربی‌ و یا مواد مصنوعی توسط سوزنهای ظریفی‌ از طریق پوست در محل مورد نظر تزریق میشود. به دنبال آن ممکن است کمی‌ تورّم یا کبودی همراه دارد مختصر احساس کنید که به صورت برطرف میشود.

در روش کاشت برشی را یا از داخل دهان (زیر لب بالا) و یا زیر پلک پایین داده و پس از بلند کردن پوست پروتز کار گذاشته میشود. ممکن است پروتز در محل به استخوان و یا بافتهای زیر پوستی ثابت شود.

آیا امکان دارد که جراحی‌های دیگر زیبایی‌ صورت بطور همزمان انجام پذیرد؟

بلی، در بسیاری از مورد برجسته سازی گونه‌ها همراه با لیفتینگ صورت و ابرو، بلفاروپلاستی، رینوپلاستی و یا پروتز چانه همراه می‌باشد.

پیامدها و عوارض این جراحی چیست؟

مقداری تورّم، کبودی و درد از پیامدهای طبیعی این جراحیست که معمولاً گذرا بوده و با رعایت نکاتی‌ کوتاهتر میشود. همچنین اشکال در حرکت لب بالا باعث محدودیت در لبخند زدن و صحبت کردن تا حدود یک هفته میشود.

خوشبختانه عوارض در این عمل نادر است ولی‌ گاهی ممکن است خونریزی، عفونت و یا پس زدن پروتز پیش آید. گاهی ممکن است پروتز جابجا شده و یا عدم تقارن بوجود آید.

مدت جراحی چقدر است و چه نوع بیهوشی به کار میرود؟

جراحی حدوداً بین یک تا یک و نیم ساعت بطول میانجامد و می‌توان آنرا با بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام داد.

به چه نکاتی‌ باید بعد از عمل توجه کرد و چه مسائلی‌ لازم است رعایت شوند؟

  • مقداری درد، تورّم و کبودی بعد از عمل طبیعی‌ است ولی‌ در صورت درد یا تورم شدید و یا خونریزی باید جراح را در جریان گذاشت. معمولاً پس از عمل داروهای مسکن، آنتی بیوتیک و دهان شویه تجویز میشود که باید طبق نظر پزشک مصرف شود.

  • استفاده از کیسهٔ یخ روی گونه برای 24 ساعت اول توصیه میشود.

  • فعالیت‌های سبک پس از 3 روز امکان پذیر است ولی‌ از کارهای سنگین همچون ورزش تا 8 هفته باید خودداری شود.

  • بیمار باید از وارد شدن هر گونه ضربه به ناحیهٔ گونه برای چند هفته اجتناب نماید.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
پنجمین ماه سال را وارد کنید.
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

نظرات دیگر (10)

سلام آقای دكتر ممكن است تزريق ژل منجر به عفونت در ناحيه گونه شود؟
بله منم همین سوال را دارم.روش های تزريق لب و اینكه تا چند وقت باقی میماند؟
تزريق لب فقط با پل صورت می گيرد؟
سلام
دوست منبا تزریق چربی از ناحیه پا به گونه این کا راانجام داده ان. ولی متاسفانه تغییری صورت نگرفت حتی برای تمدید هم رفته
آيا از همين روش میتوان برایبرجسته ساز‍ چانه استفاده كرد.؟چون چانه بنده به نسبت صورتم كوچيك و عقب است.
لطفا در مورد تزريق لب هم توضيح بديد.
ممكنه بعد از كاشت حركت كنه و در جاي ديگه ای از صورت قرار بگيره؟من مهماندار هواپيما هستم شنيدم كه بر اثر جاذبه به مرور زمان ژل ها حركت ميكنند و به سمت پايين صورت ميياد .درسته؟
ممنون كه به جاي تبليغ واقعا اطلاع رساني مي كنيد
رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: