دوشنبه 09 شهریور 1394 - 21:34:25

تاریخچه آرایش

 



انسان ها از گذشته تاکنون با استفاده از ابتدایی ترین وسایل نیز سعی بر بهبود ظاهر خود داشته اند. شواهد به دست آمده حاکی از آن است که مصریان به ظاهر خود بسیار توجه داشته و آرایش می کردند. الزهروی یکی از دانشمندان قدیم پارسی کتابی نوشته است  و یک فصل کامل در آن را به لوازم آرایشی و استفاده صحیح از آن ها اختصاص داده است.  همچنین چینی ها ناخن ها و چهره های خود را از قدیم نقاشی می کردند. ژاپنی ها نیز با ساخت لوازم آرایشی طبیعی به چهره خود رنگ و لعاب می دادند.
در هر گوشه از جهان شاهد این هستیم که افراد از قدیم آرایش می کرده اند و این آرایش روی آرایش مدرن آن ها نیز تاثیر گذاشته است.
مصریان پیشرو
اگرچه اولین نشانه های آرایش در کتاب های عهد قدیم یافت می شود اما اولین بار مصریان چهره خود را آرایش می کردند. حتی در 10000 سال قبل نیز مصریان می دانستند که چگونه از روغن ها و کرم ها استفاده کرده و پوست خود را نرم و زیبا نگه دارند. در آن زمان استفاده از عطر، لوسیون های بدن، سرمه، رنگ های صورت و بسیاری از لوازم آرایشی دیگر رواج داشته است.
از آن جایی که مصریان اعتقاد داشتند که برای این که خدایان در زندگی پس از مرگ آن ها را بپذیرند باید ظاهر زیبایی داشته باشند، به همین دلیل حتی پس از مرگ نیز چهره اجساد مومیایی شده خود را نقاشی می کردند.  از طرفی به دلایل مذهبی نیز افراد چهره خود را همیشه زیبا و آرایش شده نشان می دادند و معتقد بودند اگر کسی آرایش بیشتری داشته و زیباتر باشد فرد مذهبی تری نیز هست. 
لوازم آرایش مصری ها
مصریان از انواع مختلفی از محصولات آرایشی استفاده می کردند. آن ها روی گونه ها و لب های خود را قرمز کرده و پوست بدن خود را رنگ کرده و یا روی آن نقاشی می کشیدند. حتی شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصریان موهای خود را نیز رنگ می کردند.
شاید یکی از مواردی که مصریان از همان ابتدا توسط آن شناخته شده باشند، استفاده از سرمه است. این پودر مشکی از مواد مختلفی تشکیل می شد که هر کدام رنگ های مختلف و جنس متفاوتی داشتند. این رنگ ها شامل مشکی، مسی، خاکستری، قهوه ای سوخته، آجری و... می شود. در آرایش با سرمه هر دو پلک بالا و پایین و تا روی صورت سرمه زده می شده است. استفاده از سرمه از آسیب دیدن چشم ها در برابر خورشید محافظت می کرده و مصریان اعتقاد داشتند که سرمه عفونت چشم را درمان می کند.
استفاده از روغن های معطر و لوسیون ها نیز برای هم سطح سازی پوست و خوشبو کردن آن نیز در بین مصریان بسیار روج داشته است. حتی مصریان از پاک کننده های صورت نیز که از چربی حیوانات، عصاره لیمو و عطر به وجود می آمد، استفاده می کردند.
ارتقا آرایش در دیگر نقاط جهان
یونانی ها پس از بازدید از مصر بسیار تحت تاثیر آن ها قرار گرفته و آرایش کردن در بین آن ها نیز رواج یافت. هم یونانی ها و هم ژاپنی ها صورت های خود را با مواد مختلف به رنگ سفید نقاشی می کردند. زنان یونانی با شاتوت و ذغال اخته گونه های خود را قرمز می کردند و چینی ها ناخن های خود را با توجه به طبقه اجتماعی خود نقاشی می کردند.
رومی ها نیز از اولین کسانی هستند که با ترکیبات کره جوش را درمان می کردند. حمام لجن و رنگ کردن مو هم در بین مصریان رواج داشت. در قرون وسطی نیز زنان انگلیسی موهای خود را رنگ کرده و با سفیده تخم مرغ پوست صورت خود را سفید می کردند.
متاسفانه بسیاری از موادی که در این آرایش ها استفاده می شده برای پوست و سلامت مضر هستند. امروزه آزمایش های مختلفی روی هرکدام از محصولات آرایشی انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که آن ها برای سلامتی مضر نیستند. برای افراد نیز این حق انتخاب وجود دارد که تنها از موادی استفاده کنند که سالم باشند.
زندگی مدرن
در گذشته ای نه چندان دور صنعت سینما باعث شد که استفاده از لوازم آرایش در بین خانم ها رواج بیشتری بیابد. وجود یک صنعت بزرگ در این عرصه و تقاضای بالا برای مشاوره های زیبایی و پوست بسیاری را ترغیب کرد که در این زمینه فعالیت کنند. به دلیل جذابیت سینما و ستارگان آن افرادی مانند الیزابت آردن، هلینا رابینستین و بسیاری دیگر به سرعت خط تولید محصولات آرایشی خود را به راه انداختند.
پس از معرفی اینترنت نیز که دنیا به یک دهکده جهانی تبدیل شد، دسترسی افراد به انواع محصولات ساده تر بوده و خانم ها و آقایان به سادگی می توانند از هر جای دنیا  می توانند در مورد محصولات آرایشی اطلاعات کسب کرده و زیبا به نظر برسند. پس در هر حال حاضر صنعت زیبایی در عصر طلایی خود به سر می برد.

 

جمع آوری و ترجمه شده توسط رژلب دات کام
انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب سایت رژلب مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
آخرین ماه سال
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (1)

جمعه 13 شهریور 1394 - 22:16:47
فوق العادست
ممنون از مطالب خوبتون
رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: